Ikarus
Ikarus 260.04
Pierwsze tego typu Ikarusy pojawiły się w Krakowie w 1983 r. Eksploatacja tych pojazdów trwała 17 lat. Ostatni Ikarus 260 zakończył swoją prace w MPK 27 października 2000 r.
 Dane techniczne :
 Silnik Raba Man S2156HM6U czterotaktowy Diesel, z bezpośrednim wtryskiem promieniowym do przestrzeni spalania o kulistym kształcie usytuowanym w środku tłoka.
 Moc Maksymalna 162 kW przy 2200 obr./min.
 Maks.moment obrotowy 765 Nm przy 1600 obr./min.
 Skrzynia biegów Csepel ASH-75-2, 5-biegowa.
 Hamulce Hamulec zasadniczy dwuobwodowy, pneumatyczny.
Ikarus 280.26
Pierwsze autobusy Ikarus 280 pojawiły się w Krakowie w 1981 roku w dużej ilości - 100 sztuk. Są to autobusy przegubowe (wersja krótka Ikarus 260). 12 października 1981 roku pierwsze Ikarusy 280 wyjechały na ulice Krakowa. W 1990 roku ich liczba była największa w całej historii ich użytkowania. Na stanie krakowskiego MPK było wtedy 228 sztuk tego modelu. Od 1981 do roku 1990 zakupiono łącznie dokładnie 229 sztuk tego modelu. Jak na owe czasy w których wprowadzano Ikarusy do eksploatacjim, były to bardzo nowoczesne autobusy. W porównaniu z np: Jelczami 272 MEX, Ikarusa cechował komfort podróży, możliwośc zabrania na pokład większej ilości pasażerów, wytrzymała konstrukcję oraz dobre wykonanie i zastosowanie materiałów. Obecnie autobus w porównaniu z innymi pojazdami eksploatowanymi w MPK jest przestażały. Mimo tego trzeba przyznać, że konstrukcja tego typu (280) jest bardzo wytrzymała jak na blisko 25 - letnią eksploatacje.
 Dane techniczne :
 Silnik RABA MAN D2156HM6U 6 - cylindrowy, rzędowy, czterotaktowy Diesel, z bezpośrednim wtryskiem promieniowym do przestrzeni spalania o kulistym kształcie usytuowanym w środku tłoka, o pojemności skokowej 10349 cm3.
 Moc maks. 142 kW przy 2100 obr./min.
 Skrzynia biegów Cspel ASH-75-2, 5-biegowa.
 Układ kierowniczy Cspel 069-08. Przekładnia kulkowa, hydraulicznie scalona.  Całkowita ilość obrotów kierownicy 5,75. Kąt obrotu wału kierownicy 90 stopni. Prz ełożenie układu kierowniczego 1:22,5.
 Hamulce Hamulec zasadniczy dwuobwodowy, pneumatyczny, z komorą hamulcową i z odwadniaczem typu siccomat. W przyczepie działanie taworu  hamulcowego. Hamulec postojowy (awaryjny), podwójny sprężynowy siłownik  działający na tylni most. W przyczepie działa przez zawór na oś przyczepy układu hamulcowego.
 Masa własna 11500 Kg.
 Liczba miejsc 35 siedzących, 120 stojących.
 Prędkość maks. 65 km/h.
 Wymiary 16500 mm x 2500 mm x 3160 mm.
Ikarus 415.14D
Graf-Steyr NL205 ML
Jelcz
Jelcz M121M
Model M121M/MB jest następcą modelu 120M. Są to pierwsze autobusy z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem MAN-a lub Mercedes-a, jakie pojawiły się w Krakowie (od 1995 r.). Model ten jest w 60 % niskopodłogowym autobusem powstałym z połączenia nowoczesnego niskopodłogowego przodu z tyłem pochodzącym z modelu 120M. Pierwsze wozy (DJ601-620 a także wóz BJ621) posiadają lekko zmodernizowaną ścianę przednią z modelu 120M z charakterystycznymi trójkątnymi szybkami po bokach. Wóz BJ621 posiadał charakterystyczne prostokątne reflektory, ale po wypadku całą jego przednią ścianę przeszczepiono z wozu 120M. W pozostałych autobusach (BJ622-BJ628 oraz DJ629-DJ686) zamontowano nowy przód z panoramiczną szybą. Również konstrukcja wozów uległa małej modernizacji. Zwiększono udział niskiej podłogi oraz zastosowano (dzięki zmianie ściany przedniej) nowy większy wyświetlacz. Autobusy Jelcz M121MB w czasie dostaw dzielone były po równo między zajezdnię Bieńczyce oraz Wolę Duchacką (za wyjątkiem pierwszego autobusu, który trafił do zajezdni Płaszów (gdzie jeszcze stacjonowały Jelcze 120M) w roku 1995 i otrzymał numer 41001). Autobusy dostarczano od 1996 do 2003 roku: w 1996 roku 20 sztuk ; 10 do zajezdni Bieńczyce (16611-16620) i 10 do zajezdni Wola Duchacka (26601-26610); w 1997 roku 7 sztuk do zajezdni Bieńczyce (16622-16628); w 1998 roku 10 sztuk ; 5 do zajezdni Bieńczyce (16629-16633) i 5 na Wolę Duchacką (26634-26638); w 1999 roku 23 sztuki ; 3 sztuki do zajezdni Bieńczyce (16659-16661) i 20 sztuk do zajezdni Wola Duchacka (26639-26658); w 2000 roku 10 sztuk do zajezdni Bieńczyce (BJ 662-671); w 2003 roku 15 sztuk do zajezdni Wola Duchacka (DJ672-686); W roku 1999 zmieniono numerację wozów : 16xxx -> BJxxx , 26xxx -> DJxxx. W 2004 roku (przy okazji dostaw Solarisów do Bieńczyc, wszystkie Jelcze M121MB przeniesione zostały do zajezdni Wola Duchacka). W Bieńczycach pozostało wówczas osiem sztuk Jelczy M121M (z silnikiem firmy MAN) - są to autobusy o numerach BJ621-628
 Dane techniczne :
 Producent Zakłady Samochodowe "Jelcz".
 Długość 11965 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3020 mm.
 Rozstaw osi 6100 mm.
 Masa własna 10240 Kg.
 Liczba miejsc 100 w tym 32 siedzące.
 Silnik Man D 026 LUH 12
 Skrzynia biegów ZF 4HP 500
 Predkość maks. 90 km/h
Jelcz L100I
Jelcz M181MB
Jelcz M181MB jest wersją przegubową modelu M121MB. Posiada niską podłogę tylko w pierwszym członie (w pierwszych i drugich drzwiach). Wszystkie pojazdy tego typu w Krakowie wyposażone zostały w silniki firmy Mercedes-Benz oraz skrzynie biegów firm ZF oraz Voith (szczegółowe dane w danych technicznych). Autobusy zakupywano w latach 1996-2007, które stopniowo zastąpywały pojazdy typu Ikarus 280.26. Zakup pojazdów przez krakowskie MPK: 1996 rok - 15 sztuk ; 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (27006-27015) i 5 sztuk na Czyżyny (37001-37005); 1997 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (27021-27025) i 5 na zajezdnię Czyżyny (37016-37020); 1998 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (17026-17028 i 17034-17035) - w tym że 17026 oznaczony jako Jelcz M182MB, 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (27029-27033); 1999 rok - 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (BD436-440); 2001 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD441-450); 2002 rok - 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD451-455); 2005 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD456-465); 2007 rok - 27 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (DD466-493); Autobusy z dwóch ostatnich dostaw różnią się od pozostałych przodem oraz tyłem. Zostały wyposażone w monitoring wnętrza pojazdu oraz automaty biletowe. Posiadają również mniejszą ilość miejsc siedzących o 1. W 20 ostatnich M181MB/3 zastosowana została również inna kabina kierowcy na wzór tych z modeli M121M/4. Autobusy typu M181MB posiadają numerację od DD401-455 (za wyjątkiem DD426, gdyż jest to wóz M182MB), a pojazdy M181MB/3 to wozy z przedziału DD456-493. Obecnie na stanie MPK są 92 sztuki M181MB.
 Dane techniczne :
 Długość 17980 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3021 mm.
 Rozstaw osi 5500 mm.
 Masa własna 15000 Kg.
 Liczba miejsc 180 w tym 36 siedzących.
 Silnik Mercedes OM 447 hLA.
 Skrzynia biegów ZF 4HP590.s
 Predkość maks. 75 km/h.
Jelcz M081MB/3 Vero
Pierwsza partia autobusów Jelcz M081MB/3 pojawiła się na początku 2005 roku, druga w 2007 roku a trzecia w 2008 roku. We wszystkich przypadkach zostało ogłoszone zamówienie na zakup autobusów klasy MINI: 32 sztuki (rok 2005), 10 sztuk (rok 2007) i 8 sztuk (2008). Przetargi wygrała firma Polskie Autobusy oferująca autobus Jelcz M081MB/3. Autobus przeznaczony jest do obsługi linii o małym natężeniu. Na pokład może zabrać 37 pasażerów. Posiada manualną skrzynię biegów ZF oraz silnik Mercedes OM 904LA. Pojazdy z pierwszej dostawy stacjonują na zajezdni Wola Duchacka i posiadają oznaczenia począwszy od DH351. Ostatni z wolskich Jelczy M081MB/3 o numerze #DH382 różni się od pozostałych przodem (inne reflektory) oraz wyglądem wnętrza. Dwa spośród wolskich Jelczy (#DH351 oraz #DH352) od początku lipca 2007 roku obsługują tzw. Tele-Busy (usługa komunikacyjna, która jest elementem unijnego programu CIVITAS/CARAVEL). W czerwcu 2011 roku z usługi Tele-Bus wyłączono #DH351, w zamian kierując do obsługi inne wozy tego typu. Autobusy z drugiej i trzeciej dostawy skierowano na zajezdnię Bieńczyce w celu zastąpienia wysłużonych autobusów Autosan H6. Pojazdy otrzymały oznaczenie począwszy od BH383.
 Dane techniczne :
 Długość 7575 mm.
 Szerokość 2300 mm.
 Wysokość 2970 mm.
 Rozstaw osi 4520 mm.
 Masa własna 8200 Kg.
 Liczba miejsc 37 w tym 16 siedzących.
 Silnik Mercedes OM 904 LA III/6
 Skrzynia biegów ZF S 5-42
 Predkość maks. 75 km/h.
Scania
Scania CN94UA 6x2/2
Pierwsza dostawa "uśmiechniętego" autobusu pojawiła się w 2001 r. Były to 3 sztuki Scanii CN94UA, które wcześniej jeździły m.in. w Niemczech, Szwecji i Polsce, jako autobusy testowe. Otrzymały one oznaczenia PE181-183. Jeszcze w tym samym roku pojawiły się kolejne autobusy w ilości 7 sztuk. Pojazdy otrzymały oznaczenia PE184-190. Ostatnie 5 sztuk Scanii CN94UA pojawiło się na ulicach Krakowa na początku 2003 roku. Otrzymały numerację PE191-195. Pierwsze autobusy tego typu (PE181-183) różnią się od późniejszych wersji: ostatnimi drzwiami (w tej wersji jednoskrzydłowe, w późniejszych wersjach dwuskrzydłowe), szybami (w tej wersji podwójne szyby, w późniejszych wersjach pojedyncze) oraz otwieranymi oknami (w tej wersji mniejsze-uchylne, w późniejszych wersjach większe-przesuwne). W późniejszych wersjach autobusów została przesunięta tylna oś, tak aby zachować długość autobusów 17895mm i dodatkowo zmieścić dwuskrzydłowe tylne drzwi. W pierwszych 3 sztukach tego modelu zastosowane zostały wyświetlacze produkcji Szwedzkiej. W autobusach z kolejnej dostawy zastosowano już wyświetlacze polskiej firmy PIXEL.
 Dane techniczne :
 Producent Scania AB
 Szerokość 2550 mm.
 Wysokość 3019 mm.
 Rozstaw osi 5250/7220 mm (PE181-183), 5250/6750 mm (PE184-PE19)
 Masa własna 16030 Kg.
 Liczba miejsc 175
 Liczba miejsc siedzących 45 (PE181-183), 43(PE184-PE190)
 Silnik Scania DSC 912
 Predkość maks. 85 km/h.
MAN
Man NL222
Man NG 273 Lion's City G LPG
Volvo
Volvo 7000
 Dane techniczne :
 Producent Volvo AB
 Długość 11944 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 3050 mm.
 Rozstaw osi 5945 mm.
 Masa własna 10600 Kg.
 Liczba miejsc 108
 Silnik Volvo D7C 215
 Skrzynia biegów ZF 5HP502-N
 Prędkość maks. 80 km/h.
Volvo B10M
Volvo B10BLE
Volvo B10MA
Neoplan
Neoplan N4014F
Neoplan N4421
Karosa
Karosa B731
 Dane techniczne :
 Rodzaj Miejski.
 Długość 11055 mm.
 Liczba miejsc 31 siedzących, 59 stojących.
 Silnik 6 cylindrowy, poziomy, umieszczony za osią tylną.
 Prędkość maks. 71 km/h.
Karosa B941E
Karosa B951E
DAB
Dab 12-1800B
Dab/Volvo B10M-60
Dab 12-1200B
Irisbus Citelis 12M
Na początku 2008 roku miasto ogłosiło przetarg na obsługę linii autobusowych w ramach wprowadzania konkurencji w komunikacji miejskiej. Przetarg wygrała firma Mobilis, która na potrzeby linii 152, 178 i 304 zakupiła nowe autobusy typu Solaris Urbino 18 i Irisbus Citelis 12M. Nowy krakowskich przewoźnik zlokalizował swoją zajezdnię przy ulicy Sołtysowskiej. Mobilis zakupił łącznie 16 sztuk Irisbusów. Nowe autobusy Irisbus Citelis 12M są niskopodłogowe i w pełni klimatyzowane. Wyposażone zostały w silnik IVECO CURSOR 8 F2B, który spełnia normy EURO 4. Numeracja Irisbusów firmy Mobilis zaczyna się od MI950.
 Dane techniczne :
 Producent Irisbus Iveco
 Długość 11990 mm.
 Szerokość 2500 mm.
 Wysokość 2979 mm.
 Rozstaw osi 6120 mm.
 Masa własna 11500 Kg.
 Liczba miejsc 46
 Silnik Iveco Cursor 8 F28 Euro 4
 Skrzynia biegów Voith D851.3
 Prędkość maks. 70 km/h
Solaris
Solaris Urbino 12
Solarisy Urbino 12 to niskopodłogowe autobusy produkcji polskiej. Zostały zaprojektowane i produkowane w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie. W roku 2003 krakowskie MPK ogłosiło przetarg na dostarczenie 50 sztuk nowoczesnych dwunastometrowych autobusów niskopodłogowych z silnikami spełniającymi wymogi Euro. W założeniu także pojazdy miały być montowane w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków. Przetarg wygrała właśnie firma z Bolechowa. Pierwsze autobusy na ulice Krakowa wyjechały w marcu 2004r. Uroczyste przekazanie do ruchu pierwszych Urbino 12 II odbyło się 18.03.2004. Dwa pierwsze Solarisy zostały wyprodukowane w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie. Kolejne (począwszy od BU 803), zgodnie z umową, montowane były w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków przy ul. Brożka. Wozy o numerach BU801-BU830 wyposażone zostały w skrzynie biegów firmy Voith, zaś pozostałe BU831-850 w skrzynie biegów firmy ZF. Pod koniec 2007 roku ogłoszony został kolejny przetarg na zakup 12 metrowych autobusów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach, która zaoferowała autobusy Solaris Urbino 12 III generacji. Autobusy te różnią się od generacji II przede wszystkim wyglądem. Ściana czołowa i tylnia są podobne jak w Solarisach Urbino 18 III, jeżdżących już po Krakowie zarówno w firmie MPK Kraków jak i Mobilis Kraków. Dodatkowo nowe pojazdy wyposażone zostały w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Pierwsza dostawa nowych Solarisów (BU851-865) miała miejsce we wrześniu 2008 roku. Pozostałe (BU866-885) przybyły do Krakowa w grudniu 2008 roku. Kolejna partia Solarisów Urbino 12 III generacji pojawiła się w Krakowie w grudniu 2009 roku. Pojazdy charakteryzuje nowy schemat malowania, który zapoczątkowały autobusy Mercedes O530G. Dodatkowo pojazdy posiadają rurę wydechową na dachu. Pojazdy wyposażone zostały w silnik Daf-a oraz skrzynie biegów ZF oraz Voith. Wozy przydzielono do zajezdni Bieńczyce i Wola Duchacka. W 2011 roku pojazdy z Woli Duchackiej zostały rozdzielone do zajezdni Bieńczyce i Płaszów. W 2011 roku ogłoszony został największy, jak do tej pory, przetarg na zakup łącznie 100 sztuk autobusów - w tym 73 sztuki 12-metrowych i 27 sztuki 18-metrowych pojazdów dla zajezdni w Płaszowie. Zwycięzcą został Solaris Bus&Coach oferując modele Urbino 12 i Urbino 18 III generacji. Autobusy wyposażone zostały w wyświetlacze firmy Novamedia, nowe kasowniki czy wyświetlacze ciekłokrystaliczne wewnątrz z wyświetlaniem trasy. Zastosowano najnowszy schemat malowania, stosując już dwa rodzaje koloru niebieskiego, identycznie jak w Mercedesach. Pierwsze 20 sztuk 12-metrowych autobusów wprowadzono do ruchu na początku marca 2012 roku. Nowe pojazdy otrzymały numerację #PU904-PU923. Po paru dniach płaszowskie Urbino 12 z poprzedniej dostawy przekazano do zajezdni Bieńczyce. Łącznie MPK Kraków posiada 123 wozy typu Solaris Urbino 12.
 Dane techniczne :
 Producent Solaris Bus & Coach S.A.
 Długość 12000 mm.
 Szerokość 2550 mm.
 Wysokość 2850 mm.
 Rozstaw osi 5900 mm.
 Masa własna 10800 Kg.
 Ilość miejsc 104
 Silnik DAF PE183C, PR183S1
 Skrzynia biegów Voith D851.3
 Prędkość maks. 72 km/h.
Solaris Urbino 15
SOR NB18
 Dane techniczne :
Producent : SOR Libchavy s.r.o
Długość : 18000 mm.
Szerokość : 2550 mm.
Wysokość : 2750 mm.
Rozstaw osi : 6180/6570 mm.
Masa własna : 14500 Kg.
Ilość miejsc : 161
Silnik : Iveco Cursor F2BE3681B
Skrzynia biegów : ZF Ecomat 6 HP 604V
Predkość maksymalna : 80 km/h.
MAZ 107
Informacja :
#OFD 6699 - Numery tablicy rejestracyjnej.
(58)- - Numer ewidencyjny pojazdu nadany przez przewoźnika.
Źródło :
www.kmk.krakow.pl
"Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych lini autobusowych w Krakowie". Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002r. - Waldermar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej.